Morgonenergi
En vardag som är blandat med möten både ute hos kund samt med konsulter så gäller det att man laddar upp ordentligt med energi. Efter ett pass på gymmet tidigt på morgonen och frukost hemma så landar jag på Espresso House nära kontoret i city. Relativt tomt så jag väljer en lugn plats där jag kan prata i lugn och ro med kollegan som kommer runt klockan åtta.
Dagens första möte
Första mötet på dagen är en konsult som har sitt uppdrag på gångavstånd från cafét. Han har suttit på sitt uppdrag i snart 1.5 år. Det viktiga för mig är att han trivs på alla plan d.v.s. både arbetsmässigt och även privat. Jag gillar att ställa öppna frågor för att höra mig för hur allt funkar. Han har precis köpt ett litet radhus och har frågor kring förlängningen av uppdraget. Jobbmässigt så utvecklas han så som han vill, och stabilitet i uppdraget är viktigt för honom i det skede som han är i med familjen. När han har promenerat iväg till uppdraget har jag precis avslutat cappucino nummer 2. Ringer ett par samtal och skickar iväg ytterligare ett mail till en kund med lite frågor.
Internationellt projekt
Nästkommande 2 timmarna planeras ett internationellt projekt som en av våra trogna kunder har
gett oss äran att hålla i. Det är min kollega och tillika projektledare som ska vara spindeln i nätet för projektet. Planeringen hålls av projektledaren och visar ytterligare bevis på att seniora konsulter som är fullblodsproffs kan verkligen optimera tiden. Klockan 10.30 avviker jag från småpratet efter mötet för att träffa en kund.
Förstudie
Hos den här kunden har vi haft uppdrag tidigare och jag är nyfiken på hur långt de har
kommit internt med diskussionen kring nytt ekonomisystem. Diskussioner kring en förstudie pågår fortfarande. Den kommer sedan utmynna i ett större projekt där både utvecklare och en it-projektledare kommer att behövas. Åter igen är jag glad att mina nuvarande kollegor har gjort otroligt bra ifrån oss för att vi ska kunna få vara med och räkna på affären. När jag lämnar kunden klockan tolv så känner jag direkt att jag borde ha druckit mer vatten idag. Det är viktigt att alltid ha koll på både konsulternas vardag, kunderna och sig själv.
Dags för ett nytt uppdrag
Tar tunnelbanan till ett lunchmöte med en av våra konsulter. Strax innan klockan ett kommer han gående till restaurangen med ett leende. Han har fått så mycket beröm på sitt möte hos kunden. Han känner att det han tillför är riktigt värdefullt för kunden. Efter ett par minuter så berättar han att efter snart 2 år så skulle han vilja kika efter ett nytt uppdrag. Självklart så sms:ar jag det till min kollega och ber henne att kolla sitt nätverk. Vilka behov finns det? Efter den trevliga lunchen där jag lyssnat ordentligt på konsulten så är jag riktigt taggad för att hitta nya uppdrag som passar både den här konsulten och han som inte trivdes.
VI agenter har konsultfokus
Tillbaka till kontoret för 2 telefonmöten och jobba bort mail samt missade samtal. En kund ringer mig medans jag sitter på tunnelbanan och vill träffa min kollega som inte trivdes på sitt uppdrag. Jag blir lika glad och uppspelt varje gång jag lyckas få till en intervju. När vill ni träffa honom? Frågar jag. Redan denna vecka om det är möjligt blir svaret, Så efter snabba samtal fram och tillbaka så är intervjutid spikad. Väl tillbaka på kontoret så berättar kollegan att hon kanske har ett uppdrag som skulle kunna passa min lunchdejt. Vi agenter pratar hela tiden med varandra live, via mail, slack och telefon. Vi har alltid konsulten i fokus. För vi vet att om vi hittar uppdrag som inte bara passar jobbmässigt utan även med det privata så kommer det bli perfekt.
Möten efter Corona
Sent på eftermiddag byts kaffet ut mot smoothies istället. Kundmöte nummer två kommer bli det sista mötet för denna dag. Då träffar jag kunden på deras kontor i city. De har precis flyttat till nya lokaler och både deras anställda och konsulter har fått jobba hemifrån medans flytten pågick. Numera under en pandemi så har det blivit mer och mer accepterat att även konsulter jobbar hemifrån. Så förutom ett antal mail, telefonsamtal så har jag träffat 2 konsulter, haft 2 möten med olika kunder och jobbat med planeringen av det internationella projektet som vårt bolag är ansvariga för. Skönt att komma hem och kunna koppla av med vetskapen att vi är där för konsulterna i alla väder. Innan jag stänger ner mailet så ser jag att en av våra konsulter stolt skriver att hans bok är färdig. Den har han skrivit på under det senaste året. Han undrar om jag kan hjälpa honom att få ut den i hela världen. Jag ler samtidigt som jag skriver lite snabbt tillbaka: Det är klart jag kan hjälpa dig. Låt oss boka upp ett möte i närtid. När har du möjlighet att träffas?
Ser fram emot imorgon
Med det sista svaret så stänger jag laptopen och sätter mig vid middagsbordet. Imorgon är en ny dag med utmaningar som ska lösas. Det viktiga är att våra konsulter vet om att vi finns där för deras bästa. Angående intervjun så satte kollegan den och han fick ett 2-års uppdrag precis så som han ville ha det. För oss agenter är det som räknas. Att konsulter får de uppdrag som de verkligen vill ha.